انجام کلیه پروژه های درس عمران و ساختمانی

هر آنچه باید در مورد پروژه و درس های عمرانی و ساختمانی بدانید

انجام کلیه پروژه های درس عمران و ساختمانی

هر آنچه باید در مورد پروژه و درس های عمرانی و ساختمانی بدانید

با سلام خدمت تمامی شما عزیزان که به وبلاگ من سر زده اید؛ در این وبلاگ می توانید تمامی سوالات عمرانی خود را بپرسید ما جوابگوی شما هستیم شما می توانید با شماره 09190535144 تماس بگیرید و یا در زیر مقاله های ما کامنت بگذارید.

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

انجام پروژه راه سازی

     اگر هم اکنون اینجا هستید و قصد دارید نگاهی به این یادداشت بیندازید، قطعاً ترم آخر عمران یا شاخه های دیگر مهندسی عمران هستید! پروژه راه سازی یک واحد درسی است و معمولاً ترم های آخر دانشگاه، دانشجویان رشته ی عمران را درگیر می کند! چراکه دقیقاً خود من هم می دانم این ترم های آخر دانشگاه عجب بساطی داریم؛ و اوضاع قمر در عقربی را باید پشت سر بگذاریم. ترم های آخر دانشگاه با وجود داشتن مشغله های بسیار این پروژه ها و برخی از اساتید سختگیر هستند که جان آدم را به لب می رسانند و دانشجویان را کفری می کنند، چراکه معمولاً در هر رشته ای چدتایی از آن ها در طول تحصیل به پستمان خواهد خورد.

     دانشجویان و مهندسان عمرانی ما، در ترم آخر دانشگاه باید سه پروژه به عنوان پایان نامه تحویل بدهند، که همین برای بسیاری از آن ها قوز بالا قوزیست چون خیلی از دانشجویان در این مرحله از تحصیل شاغل هستند و خیلی ها دیگر حوصله کلنجار با کتاب ها و جزوات مربوط به آن درس را ندارند، از این رو ترجیح می دهند انجام پروژه های عمرانی خود را به شخص دیگری واگذار کنند. این سه پروژه، پروژه سازه فولادی ، سازه بتنی و پروژه ی راه سازی است؛ که در این مقاله در مورد پروژه راه سازی صحبت خواهیم کرد، اگر می خواهید پروژه راه سازی خود را به ما بسپارید با شماره 09190535144 تماس بگیرید.

انجام پروژه راه سازی

از روی چه منابعی پروژه راه سازی را انجام دهیم

     پروژه های راه سازی را معمولاً از روی کتاب های راهنما و نشریه 415 انجام می دهند؛ نشریه 415 یک آیین نامه است که تمام ضوابط، مقررات، محدودیت ها و جداول مربوطه برای طراحی یک مسیر در آن وجود دارد و کتاب هایی که برای انجام این پروژه نیاز است کتاب طراحی راه و انواع قوس هاست، البته خالی از لطف نیست که در مورد کتاب راه سازی بگوییم: کتابی خوب و کارآمد است که بتوان از آن استفاده ی کاربردی کرد و با زبانی ساده و روان مراحل انجام پروژه را توضیح داد.

     در میان کتاب هایی که هر استاد دانشگاهی از راه آمده و نوشته است، فقط و فقط کتاب دکتر حمید بهبهانی مناسب است، در این روز ها که قیمت کاغذ دست کمی از قیمت دلار و طلا و دیگر اجناس ندارد، بهتر است پول خود را صرف کتابی کنید که بتوانید بهترین استفاده را از آن بکنید. بنا به تجربه ی شخصی خود عرض می کنم که کتاب طراحی راه سازی دکتر بهبهانی بسیار روان است و مراحل را به خوبی و با زبانی ساده توضیح داده است. من نیز برای انجام پروژه های راه سازی از کتاب جناب بهبهانی استفاده می کنم.

     همچنین کتاب راه سازی سری عمران بسیار کتاب خوبی برای انجام پروژه راه سازی برای دانشجویان رشته ی مهندسی عمران است. شاید با خودتان بگویید که کتاب های سری عمران مختص تست زنی برای کنکور کارشناسی ارشد شاخه های عمران و دکتری در این زمینه است. اما باید اعتراف کنم که درس نامه های کتاب راه سازی سری عمران به اندازه ای روان، و قابل فهم، مفاهیم راه سازی را توضیح داده که می توانم به جرات داشتن یک کتاب سری عمران را هم برای درس راه سازی یا انجام پروژه راه سازی لازم است آن هم برای کسانی که قصد دارند پروژه ی راه خود را خودشان انجام دهند، را حتماً توصیه می کنم. اگر صفحه ای از این کتاب را مد نظر دارید در زیر همین مقاله، کامنت بگذارید تا برایتان آن مبحث مورد نیاز را به صورت عکس برایتان ارسال کنم.

مراحل انجام پروژه راه سازی

     پروژه راه سازی مراحل مختلفی دارد که در اینجا به هر کدام از آن ها اشاره ای می کنیم و در یادداشت های بعدی هر کدام را به صورت مفصل تشریح می کنیم و به شما همکاران و دانشجویان عزیزم آموزش خواهیم داد. در کل اگر از محاسبات و طراحی روسازی راه، که خودش دنیایی از تجربه و آموزش ها را به دنبال دارد، چشم بپوشیم؛ می توان گفت: پروژه راه سازی چهار مرحله دارد که باید به ترتیب و با دقت این مراحل را یکی پشت دیگری انجام دهیم.

رسم پلان راه در پروژه راه سازی

     مرحله اول از پروژه راه سازی رسم واریانت راه است که بر روی نقشه توپوگرافی انجام می شود، شما عزیزان می توانید با دادن آی دی تلگرام خود در صورت نیاز یک نقشه توپوگرافی دریافت کنید و فقط کافیست آی دی خود را یا ایمیل خود را در زیر این مقاله کامنت کنید.

     مسیر و پلان راه توسط روش پرگال زنی روی نقشه توپوگرافی انجام می شود. در ابتدا روی نقشه ی توپوگرافی سه نوقطه یا دو نقطه توسط استاد تعیین می شود و سپس با روش پرگار زنی باید بهترین مسیر را انتخاب کنیم در یادداشت بعدی در مورد روش پرگال زنی مفصلاً صحبت خواهیم کرد. نکته ی مهم این است که در نقشه پلان راه روی توپوگرافی، دید ما از بالا است، درست شبیه پلان طبقات و پارکینگ ساختمان!

نکته ی مهم در پایان رسم پلان و مسیر راه این است که در طول مسیر که خط شکست داریم باید یک قوس افقی رسم کنیم؛ قوس های افقی انواع مختلفی دارد که با توجه به مسیر و زاویه ی شکست قوس یک نوع مناسب آن را برای مسیر انتخاب می کنیم.

رسم پروفیل طولی در پروژه راه سازی

     در پروژه ی راه سازی رسم پروفیل طولی بسیار اهمیت دارد؛ پروفیل طولی بیشتر شبیه یک نمودار می ماند که در نهایت رسم، برش مسیر راه طراحی شده ی خود را به روش پرگار زنی می بینیم. به این صورت که پلان راه خود را ایستگاه بندی می کنیم و در نهایت ارتفاع روی هر ایستگاه را از روی کد های ارتفاعی توپوگرافی می خوانیم.

     در محور افقی پروفیل طولی اندازه ی هر ایستگاه و در مقیاس 1 به 2000 اندازه گذاری می کنیم و در محور عمود آن کدهای ارتفاعی را علامت گذاری می کنیم البته نکته اینجاست اگر پروژه ی راه سازی را در مقیاس 1 به 2000 انجام دهیم، باید ارتفاع ها را در مقیاس 1 به 200 ببریم. وقتی نقطه ها را به هم وصل کنیم، خط زمین ما در پروفیل طولی شکل می گیریم.

     خط پروژه با توجه به شرایط و ضوابط آیین نامه روی پروفیل طولی طراحی می شود و سپس ارتفاع خط پروژه را در هر ایستگاه، محاسبه می کنیم. سپس اختلاف ارتفاع بین خط زمین و خط پروژه را محاسبه می کنیم. در پروفیل طولی در صورت نیاز نیز باید قوس های قائم را به طور دقیق محاسبه کنیم.

رسم پروفیل عرضی در پروژه راه سازی

     همانطور که گفتیم پروفیل های عرضی را با توجه به اختلاف میان خط زمین و خط پروژه به ترسیم می کنیم. پروفیل های عرضی همان برش راه در عرض جاده است. از روی پروفیل های عرضی مساحت هر پروفیل را به دست می آوریم و با فرمول های محاسبه ی احجام خاکبرداری و خاکریزی را محاسبه می کنیم. جالب است بدانید به پروفیل عرضی، پروفیل های گلدونی شکل و یا پروفیل های ذوزنقه شکل نیز می گویند.

رسم منحنی بروکنر در پروژه راه سازی

     پایانی ترین مرحله انجام پروژه راه سازی، رسم منحنی بروکنر است، منحنی بروکنر منحنی است که بر اساس حجم تجمعی رسم می شود، این منحنی نیز مانند یک نمودار است که در محور افقی ایستگاه ها را مشخص می کنیم و در قسمت بالای خط افقی نقاط خاکبرداری و در پایین خط افقی نقاط خاکریزی را مشخص می کنیم. و سپس با وصل نقاط با هم منحنی بروکنر را رسم می کنیم. جالب است بدانید می توان مطالب زیادی را در مورد احجام خاک برداری و خاک ریزی از روی منحنی بروکنر متوجه می شویم.

حرف آخر

     در این یادداشت می به معرفی پروژه راه سازی و مراحل آن پرداختیم در یادداشت های بعدی این چهار مرحله به همراه نکات جزئی و کلی پروژه راه سازی بیان می کنیم تا شما دانشجویان عزیز بتوانید کمال استفاده را از این مطالب بکنید، توصیه ما به شما این است که تا آنجایی که می توانید و وقتش را دارید خودتان پروژه های دانشجویی رشته عمران را انجام بدهید، اما اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید پروژه های خود را از پروژه راه گرفته تا پروژه بتن و پروژه فولاد ، انجام بدهید؛ ما می توانیم پروژه ی شما را انجام بدهیم و به همراه آن یک جلسه ی توجیهی هم داشته باشیم تا در هنگام ارائه ی خود به استاد به هیچ مشکلی بر نخورید. همچنین می توانیم بنا به درخواست شما می توان جلسه توجیهی هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین انجام شود.  

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی